روحانی: دولت و رئیس جمهور را نقد کنید

رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو تأکید کرد: انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رئیس جمهور را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور و ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، عصر دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه زاهدان گفت: امروز در دانشگاه ۱۶ آذر را جشن می‌گیریم امسال به دلیل آن که ۱۶ آذر پنج شنبه است و چهارشنبه هم تعطیل رسمی است به طور طبیعی یکی از روزهای این هفته باید به عنوان بزرگداشت روز دانشجو باشد و افرادی در کنار دانشجویان حرف بزنند و از هر سخنرانی استفاده کنند. رئیس جمهور گفت: این که تصور کنیم همه چیز در تهران است و تمرکز فعالیت‌ها در تهران باشد، اساساً سخن قابل قبولی نیست.
بر سر عهد و پیمان خود هستم
رئیس‌ جمهور با تأکید بر این که با آن چه که در انتخابات عهد و پیمان بستیم، هستیم گفت: باید به هر آن چه که وعده داده‌ایم، عمل کنیم. این که گفته می‌شود، روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، حتماً سخن ناروایی است. روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد و اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام، چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم است. روحانی تصریح کرد: پای وعده‌های خود ایستاده‌ام و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد و در این راه از هیچ کس هراسی ندارم و راه ملت ایران را که راه جمهوری اسلامی است با قوت ادامه خواهم داد.
وزیری بر من تحمیل نشده است


روحانی تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که در انتخاب همه وزیران، معاونان ، استانداران و مسئولان کشور، جز بر مبنای صلاحیت، توانمندی، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوریت و اسلامیت نظام هیچ نظر دیگری نداشتم و بر همین مبنا عمل کردم. در دولت یازدهم هم همین نظر را دنبال می‌کردم و این که گفته می‌شود وزیری بر من تحمیل شده کاملاً ناصحیح و غیرواقعی است. رئیس جمهور همچنین گفت: این که در مراسم 16 آذر امسال در یک استان دیگر حضور می‌یابم، تصمیم ناگهانی من نبود بلکه در آغاز دولت در این فکر بودم.
دولت را نقد کنید
دکتر روحانی نقد دولت و مسئولان دولتی را حق دانشجویان دانست و اظهار کرد: انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رئیس جمهور را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد.
به دانشگاه به اندازه حوزه علمیه آزادی بدهیم
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که اگر در دانشگاه آزادی نباشد، در آن دانشگاه خلاقیت و نوآوری نیست، تأکید کرد: ما نیاز به خلاقیت و نوآوری داریم و باید به دانشگاه حداقل به اندازه حوزه علمیه آزادی بدهیم. وی با اشاره به این که "ستاره" ویژه آسمان است، مربوط به دانشگاه نیست، گفت: در دانشگاه باید آزادی حوزه علمیه را داشته باشیم و نگران این نباشیم که وقتی حرف می زنیم، کسی اسم ما را یادداشت می کند. رئیس جمهور در ادامه ضمن اشاره به این که بعضی ها خودشان را متولی ارزش ها می دانند درحالی که ارزش ها متولی نیاز ندارد، گفت: همه دانشجویان ما حامی ارزش ها هستند. همه دانشجویان ایران و اسلام و جمهوری اسلامی را دوست دارند.
نماینده بسیج دانشجویی: بسیج هیچ گاه مخالف دولت نبوده است
در این جلسه همچنین  نماینده بسیج دانشجویی نیز در سخنانی پیش از آغاز سخنرانی رئیس جمهور گفت: به نشانه اعتراض به عنوان تشکل مخالف دولت صحبت نخواهم کرد. وی در سخنان خود تأکید کرد: چینش این جلسه به گونه ای بود که یک تشکل دانشجویی مخالف دولت و یک تشکل موافق دولت سخنرانی کنند که برخی بسیج را در گروه مخالف دولت دیدند. نماینده بسیج دانشجویی تصریح کرد: به این چینش اعتراض کردیم، بسیج هیچ گاه مخالف دولت نبوده و نیست، بلکه حامی دولت است و یک تشکل فراجناحی است.
واکنش رئیس جمهور به انتقادهای نماینده بسیج
رئیس جمهور نیز در خلال سخنان خود در واکنش به انتقادات مطرح شده گفت: ای کاش فرصت بیشتری وجود داشت تا همه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نظرات خود را مطرح کنند اما با وجود محدودیت زمان باز هم تلاش شده که صاحبان تفکرات و تشکل‌های مختلف بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. رئیس جمهور با بیان این که دولت تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، اظهار کرد: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آن ها نیز برای ما محترم بوده اند و هستند.
اعتراض اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به مراسم سخنرانی رئیس جمهور
در همین باره سعید تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به برنامه حضور رئیس جمهور در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در این مراسم چینش سخنرانان و سالن برگزاری مراسم به شکلی است که به نمایندگان تشکل‌های انقلابی و منتقد دولت تریبونی داده نشده و فقط به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی حامی دولت در این روز اجازه صحبت داده شده است.
نامه سرگشاده جمعی از تشکل های دانشجویی به وزیر علوم
در این میان  جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نامه‌ای تاکید کردند:"وزیر علوم"مسئول اهانت به ساحت دانشجو و دانشگاه در این دانشگاه است. در این نامه که پیش از سخنان رئیس جمهور منتشر شده بود، آمده است: حضور دانشجویان در مراسم بزرگداشت روز دانشجو محدود شده و بنابر آمار منتشر شده قرار است تنها 200 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان در این مراسم شرکت کنند که این تعداد معادل 20 درصد از ظرفیت تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان است و آن چنان که از قراین موجود بر می‌آید قرار است 80 درصد باقی مانده توسط مسئولان و کف زنان جناب رئیس جمهور پر شود.
نمی خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه فاصله باشد
به گزارش خراسان، رئیس جمهور همچنین روز گذشته در اجتماع بزرگ مردم زابل تأکید کرد: برخی قدرت ها اختلاف اقوام، مذاهب و تروریسم را در سراسر منطقه رخنه دادند، جز ایران عزیز که به دلیل اسلام معتدل فرصتی به اختلاف و تروریسم نداد. رئیس جمهور افزود: ما خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند و آباد هستیم و این را برای خودمان و همه کشورهای منطقه می‌خواهیم. ایران رقابتی در زمینه توسعه با دیگر کشورهای منطقه ندارد، بلکه برای توسعه منطقه با دیگر کشورها همکاری و شراکت می‌کند. این قولی است که به کشورهای منطقه داده‌ایم و علاقه مندیم با تمام کشورهای منطقه روابطی برادرانه و صمیمی داشته باشیم. دکتر روحانی گفت: اگر بعضی از کشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آن هاست. ما خواهان فاصله نیستیم و نمی‌خواهیم روابط‌مان با هیچ کدام از کشورهای منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. ما نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه ، بین ایران و دنیای عرب و بین ایران و جهان اسلام فاصله باشد. رئیس جمهور اظهار کرد: شاید بعضی کشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما این تقصیر ما نیست. تقصیر ما نیست اگر بعضی کشورها از سه سال پیش؛ یمن کشور همسایه‌شان را بمباران می‌کند، اما نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و شکست خورده اند! تقصیر ما نیست اگر بعضی‌ها، سال‌ها به داعش کمک کردند تا مثلاً در منطقه نفوذ داشته باشند، اما  امروز مشاهده می‌کنند که پایه‌های داعش فرو ریخته است. ما خواهان دوستی، وحدت و برادری هستیم.
دکتر حسن روحانی روز گذشته به همراه شماری از معاونان رئیس جمهور، وزیران و مسئولان مرتبط، در نخستین مرحله از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان وارد زابل شد و در فرودگاه مورد استقبال استاندار، آیت ا... عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان و جمعی از مقام های محلی استان  قرار گرفت.